Yhteystiedot

Eeva-Maria Maijala
em.maijala@gmail.com
puh. 050 512 0529

Uutiset

15.4.2019Eeva-Maria Maijalan työ eduskunnassa päättyiLue lisää »24.1.2019Maijala jätti kirjallisen kysymyksen liharuokien harhaanjohtavasta markkinoinnistaLue lisää »18.1.2019Maijala tyytyväinen ahmanpyynnin jatkumiseenLue lisää »

Sokli tulee - joskus

Torstai 16.10.2014 klo 14:23

Tänään 16.10. julkaistiin mm. Lapin Kansassa kirjoitukseni Soklin kaivoshankkeesta.

---

Itä-Lappi tarvitsee työpaikkoja, toistemme paitoja pesemällä emme elä – riitelemällä vielä vähemmän. Todennäköisesti Sokli tullaan joskus rakentamaan maailman fosforipulan takia, mutta se ei saa tapahtua hinnalla millä hyvänsä.

Julkisuudessa on kysytty, kannatanko vai vastustanko Soklia? Miten siihen vastaamaan, kun uskon, että Soklin malmi tullaan ottamaan joka tapauksessa joskus käyttöön, koska maatalous tarvitsee fosforia. Kaivos ei käynnisty kovin pian, sillä esim. ympäristölupaprosessi valituksineen tulee kestämään. Rautatiekustannustenkaan (500 milj. €) jako Valtion ja Yaran kesken ei ole selvillä. 

Yaralla ei ole hankkeen kanssa kiire, onhan se lannoitemarkkinoilla lähes monopolissa. Yara ei jalostaisi Soklin malmia Suomessa, vaan rikaste on tarkoitus kuljettaa laivalla maailman markkinoille eikä hinta ole tällä hetkellä paras mahdollinen.

Kun Soklin avaaminen on joskus ajankohtaista, tulee paikalliset elinkeinot sekä ympäristöasiat ottaa riittävästi huomioon. Nyt valmisteluvaiheessa ei niistä voi puhua liikaa.  

Sokli tulee se olemaan alueella valtava työllistäjä. Mutta odotellessa Itä-Lapissa pitää pystyä elämään ilman Sokliakin – onhan sitä odotettu jo 45 vuotta. Tuli Sokli tai ei, niin nykyiset elinkeinot ja aluekehitys tulee turvata. Alue ei saa olla yhden tukijalan varassa.  

Syksyllä pidetyt puheet ratarahoista olivat mielestäni pelkkää äänten kalastelua ja turhien toiveiden nakkaamista ilmaan. En lähtenyt siihen kilpalaulantaan. Tässä vaiheessa ratarahoja ei ollut mitään mahdollisuutta saada. Kun Soklia aletaan rakentaa, niin rautatie on valittava. Ratayhteys turvaisi myös vähemmän rikkaan malmin hyödyntämisen, jota arvioidaan riittävän n. 80 vuodeksi.

Jos malmia aletaan kuljettaa maanteitse, olisi liikennemäärä todella kova eikä maantieverkko sitä kestä. Porotaloudelle maantievaihtoehtoa olisi erittäin huono.

On valitettavaa, että porotalouden roolia on vähätelty. Sokli sijaitsee Kemin-Sompion paliskunnalle erittäin vaikeassa paikassa. Puolet paliskunnan poroista kulkee kesä- ja talvilaitumilleen juuri tuon kapean Soklin alueen kautta. Kemijoki estää laidunkierron siirtämisen. Tilanne on todella vaikeasti ratkaistavissa.

Myös säteilykysymys on huomioitava. Soklissa on voimakkaasti säteilevää niobia. Yara ei aio hyödyntää sitä, mutta joku muu yritys luultavasti tulee niin joskus tekemään. Suomessa säteilee kaikkialla ja vettä sataa paljon. Säteily- ja tulvakysymykset on huomioitava tarkasti ympäristölupakäsittelyn yhteydessä. Ne eivät saa tulla yllätyksenä, kuten Talvivaaran tapauksessa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Sokli, kaivos, kaivosteollisuus, ympäristölupa