Yhteystiedot

Eeva-Maria Maijala
em.maijala@gmail.com
puh. 050 512 0529

Uutiset

15.4.2019Eeva-Maria Maijalan työ eduskunnassa päättyiLue lisää »24.1.2019Maijala jätti kirjallisen kysymyksen liharuokien harhaanjohtavasta markkinoinnistaLue lisää »18.1.2019Maijala tyytyväinen ahmanpyynnin jatkumiseenLue lisää »

Ei kauppoihin limuviinaa eikä vahvaa olutta

Torstai 11.5.2017 klo 16:25

Alkoholilainsäädännön muuttamista käsitellään eduskunnassa. En hyväksy esityksessä olevaa vahvan oluen ja ns. limuviinan myynnin vapauttamista koskevia esityksiä. Kannatan kylläkin tila- ja pientoiminnan kehittämistä, koska se toisi töitä ja käyttäisi Suomen maaseudun tuottamia raaka-aineita.

Alkoholiasiat ovat mielestäni omantunnon asia, kuten ovat mm. ydinvoima, sukupuoli ja avioliittoasiat, joissa kukin äänestää omantuntonsa mukaan.

Olin mukana hallituspuolueiden kirjeessä, jossa esitettiin kritiikkiä nyt tehtyjä esityksiä kohtaan. Halusimme aloittaa vahvan keskustelun, koska olemme huolestuneet lakiesityksen eräiden kohtien hyväksymisen todennäköisesti synnyttävästä kehityksestä. Tunnustihan ministeri Risikkokin, että lakimuutos saattaa työllistää lisää 300 poliisia.

Lakiesitys sisältää hyviäkin kohtia. Kannatan, että lain on mahdollistettava kotimaisen tila- ja pientuotannon kehittämisen. Kuitenkin kun kyse on niin suuria terveyshaittoja ja kuluja yhteiskunnalle aiheuttavasta asiasta kuin alkoholin käyttö on Suomessa, niin sääntelyn vapauttaminen on tehtävä vain hyvin harkitusti.

Toivon, että niin oma puolueeni kuin muutkin puolueet muistavat, miten suuri vastuu meillä on kansanterveyden vaalimisessa. Holhoaminen ei ole kivaa ja minulle se on jo ideologisesti vastenmielistä. Niin kauan kuin alkoholin haitat ovat sitä luokkaa kuin ne Suomessa ovat, niin asia on kuitenkin otettava vakavasti. Olemme suomalaisia ja tiedämme kansamme heikkouden

Jos lakiesitys hyväksyttäisiin, niin se tulisi arvioiden mukaan nostamaan suomalaisten alkoholin kulutusta, etenkin oluen ja entistä väkevämmän oluen. Tällä on suora kielteinen vaikutus kansanterveyteen ja terveydenhoitokustannuksiin. Esitys lisäisi alkoholiongelmia kodeissa ja siirtäisi alkoholin käyttöä pois ravintoloista. Se ei voi olla tavoitteemme. Perustelu Viron tuonnilla sekin alkaa menettää merkitystään, kun Viro on nostamassa alkoholin hintoja reippaasti.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: alkoholi, alkoholilainsäädäntö, olut, limuviinat, kansanterveys

Alkoholimainonnan rajoittamisesta

Torstai 13.6.2013 klo 9:38

Eduskunnassa käsiteltiin esitystä alkoholimainonnan rajoittamisesta. Mm. alkoholin ulkomainonta kiellettäisiin eräin poikkeuksin ja alkoholimainoksia saisi esittää tv:ssä vasta klo 22 jälkeen, eli myöhennettäisiin tunnilla.
 
Hallituksen esityksen pyrkimys alkoholimainonnan rajoittamiseen ja varsinkin sen tavoite - alkoholinkäytön vähentäminen - on tietysti kannatettava. Mutta liian suuria tällaisilta esityksiltä ei kannata odottaa.

Hallituksen esityksessä kohdassa 3.1. Tavoitteet perustellaan mm. näin: "Esityksen tärkein tavoite on siten rajoittaa mietojen alkoholijuomien mainontaa siten, että lapset ja nuoret altistuisivat alkoholimainonnalle nykyistä vähemmän. Koska havaitun mainonnan määrään pätee annos–vaste-suhde, vähäisempi altistuminen alkoholimainonnalle johtaisi omalta osaltaan lasten ja nuorten vähäisempään alkoholinkäyttöön."

En kiellä, etteikö alkoholimainonnan ja alkoholinkäytön määrän välillä olisi mitään yhteyttä. Mutta samalla pohdin, kuinka suuri merkitys jo nyt melkoisen rajoitetulla mainonnalla ja sen edelleen rajoittamisella on siihen suureen ongelmakokonaisuuteen, mitä alkoholinkäyttö tässä maassa aiheuttaa. Kuinka paljon sillä poistetaan niitä haittoja, mitkä näkyvät menetettyinä työpäivinä ja työvuosina, lisääntyneinä alkoholisidonnaisina sairauksina, rikkoutuneina ihmissuhteina, koteina ja perheinä?

Mietojen alkoholijuomien mainostamisen kielto yleisillä paikoilla on keskeinen osa esitystä. Tämän hyötyä pohdittaessa on muistettava, että Internet ja sosiaalinen media ovat lasten ja nuorten tärkein tiedonsaantikanava tänä päivänä. Kaljamainoksen poistaminen bussipysäkiltä tuskin vaikuttaa suurestikaan yhdenkään nuoren alkoholinkäyttöön.

Kuinka paljon mainonnan sisältöön on mahdollista puuttua? Taannoin esitettiin varoitustarroja alkoholijuomien etiketteihin. Jo nykyinen laki lähtee siitä, ettei alkoholijuomien mainostamisen yhteydessä saisi tuoda esiin paljon mitään alkoholijuomien myönteisiä puolia. Lakitekstin mukaan mainonnassa ei saa esim. luoda kuvaa, että alkoholi "piristää, rauhoittaa tai on keino ristiriitojen ratkaisemiseksi". Mutta niin kauan kuin mainonta ylipäätään on sallittua, niin se tulee kyllä esittämään alkoholijuomat positiivisessa valossa ja sille ei voi mitään. Ei olutfirmaa voi käskeä mainostamaan, että "osta kaljaa, se on pahaa ja sinusta tulee juoppo".

On totta, että lapsena ja nuorena saadut vaikutteet ovat merkittäviä. Ennaltaehkäisevään työhön on panostettava. Jos esimerkiksi tv-mainonnan myöhäistämällä voidaan vähänkään vaikuttaa yhdenkään lapsen ja nuoren tulevaan alkoholinkäyttöön vähentävästi, niin esitys on paikallaan. Mutta mainonta ei ole ykkös- eikä edes kakkoslähde, mistä lapset ja nuoret saavat mielikuvansa alkoholinkäytöstä. Sain itse kasvatuksen raittiissa kodissa, jossa terveitä elämäntapoja vaalittiin monin tavoin. Rohkenen väittää, että kodeissa vanhempien antama kasvatus ja esimerkki ovat kaikkein tehokkaimpia keinoja. Nuorena tärkeitä tässä ovat myös hyvä kaveripiiri ja terveisiin elämäntapoihin kannustavat harrastukset.

Surullisin mielin on saanut lehdistä lukea, miten monet vanhemmat ostavat kaljatölkkejä alaikäisille lapsilleen ja antavat omalla esimerkillään ymmärtää, että alkoholinkäyttö on normaali ja välttämätön osa sosiaalista elämää ja vapaa-ajan viihtyvyyttä ja hyvinvointia. Pelkään pahoin, että alkoholimainonnan rajoittamisen vaikutukset ovat hyvin vähäisiä. Emme saa tuudittaa itseämme ajatukseen, että mainoskielloilla ongelmat ratkaistaan. Tarvitaan asenteenmuutos. Tarvitaan julkiseen elämään yhä enemmän esimerkkejä, kuinka täysipainoisen elämän raittiina voi elää, aistit kirkkaana jokaisena päivänä. Terveet elämäntavat on otettava yhteiseksi kansalliseksi tavoitteeksi.

1 kommentti . Avainsanat: alkoholi, mainonta, raittius