Yhteystiedot

Eeva-Maria Maijala
em.maijala@gmail.com
puh. 050 512 0529

Uutiset

15.4.2019Eeva-Maria Maijalan työ eduskunnassa päättyiLue lisää »24.1.2019Maijala jätti kirjallisen kysymyksen liharuokien harhaanjohtavasta markkinoinnistaLue lisää »18.1.2019Maijala tyytyväinen ahmanpyynnin jatkumiseenLue lisää »

Digitaalisten palveluiden kehittymisestä

Torstai 14.2.2019 klo 14:45


Digitaaliset palvelut kehittyvät ennennäkemättömällä vauhdilla. Lapseni nauravat monesti, että äiti, etkö sinä tuotakaan tajua ja osaa – vaikka mielestäni osaan aika hyvin kuitenkin tietoverkkojen maailmassa toimia. Mutta totuushan on se, että lapset oppivat koko ajan uusia asioita, joiden kanssa vanhemmalla sukupolvella on haasteita. Minä puolestani käyn sitten auttamassa omaa äitiäni kaikissa näissä asioissa. 
Sähköiset palvelut ovat mahdollisuus myöskin meille syrjäisempien seutujen ihmisille. Tänä päivänä me pystymme niiden ansiosta tekemään monenlaisia töitä ympäri Suomen, kaikkialla Suomessa – kunhan vain kaapelit toimivat. (Nekin on kuitenkin aika hyvin jo saatu kaikkialle Suomeen kohtuullisesti hoidettua.)  Langattomat yhteydet hoituvat, ei nyt parhaimmalla mahdollisella teholla, mutta kuitenkin jotenkuten.
Suurin ongelma on kuitenkin ikäihmisten asioiden hoitaminen, kun taajamissakaan, varsinkaan syrjäisemmillä alueilla, ei ole enää palveluja eikä edes henkilöitä paikalla, joilta nämä vanhemmat ihmiset voivat henkilökohtaisesti tulla kysymään apua ja neuvoa. 
Yhtenä esimerkkinä kerron tapauksen omalta kotikylältäni. Yksi vanhempi mies tuli minun tyköni ja sanoi, että hoidatko sinä minulle tämän asian. Minä sanoin, että no, totta kai minä voin hoitaa tämän asian. Mutta hänellä ei ollut verkkopalvelutunnuksia. Soitin seuraavana päivänä pankkiin, että voisimmeko me tämän asian hoitaa niin, että antaisitte minulle ne tunnukset, niin minä kyllä hoidan tämän vanhemman miehen asiat. Pankista sanottiin, että kun tämä mies ei ole edunvalvonnassa, niin et sinä saa hoitaa tämän miehen asioita. Eikä hän itse osannut sitten ikänsä vuoksi näitä verkkopalvelutunnuksia ottaa käyttöönsä ja hallita näitä asioita. Nyt tämä vanhempi mies ei siis voi millään tavalla ottaa näitä palveluita käyttöönsä, jotka vaativat verkkopalvelutunnuksia. Järkyttävä tilanne näin syrjäseudulla elävälle.
Digitalisaatio ja sähköiset palvelut kehittyvät joka sektorilla. Olen itse ympäristövaliokunnassa saanut katsoa näitä asioita tämän vaalikauden. Meillä on ollut siellä monia uusia lakiesityksiä liittyen sähköisten palveluiden kehittymiseen. Ja hyvä kun kehittyvät, mutta huomioikaamme sekin, että vanhemmat ihmiset eivät selviä ilman henkilökohtaista apua. 
Toisaalta, vaikka puhutaan lasten ja nuorten digiosaamisesta, niin digitalisaatio voi aiheuttaa ongelmia heillekin. Meillä on nimittäin suuri määrä nuoria putoamassa kelkasta ihan sen takia, että he eivät osaa, hallitse tätä maailmaa. He ovat kiinnostuneet ehkä koneista ja kaikista muista laitteista, mutta eivät he ole niinkään kiinnostuneita siitä lukemisesta tai tietokoneen äärellä olemisesta. Joillakin nuorilla on myös vaikeuksia opetella englantia, mutta tietoverkossa monet palvelut ovat tänä päivänä ensisijaisesti englannin kielellä. Myös nuoret voivat pudota tästä digimaailmasta. Kehitys tapahtuu nopeampien ja paremmin pärjäävien ehdoilla joka paikassa. Tämä heikompien nuorten asema on otettava entistä paremmin huomioon, sillä yksikään nuori ei saa pudota kelkasta.   

Avainsanat: sähköiset palvelut, digitalisaatio, internet, verkkopalvelut


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini